کد مطلب:279273 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

خواندن دعا در دوران غیبت کبری
هفتم از تكالیف عباد در ظلمات غیبت، تضرع و مسئلت از خداوند تبارك و تعالیبه جهت حفظ ایمان و دین از تطرق شبهات شیاطن و زنادقه مسلمین و خواندن دعاهای وارده برای این كار از جمله دعایی است كه شیخ نعمانی و كلینی به اسانید متعدده روایت كرده اند از زراره كه گفت: شنیدم از ابوعبدالله علیه السلام میفرماید: به درستی كه از برای قائم علیه السلام غیبتی است پیش از آنكه خروج كند پس گفتم: از برای چه؟ گفت: میترسد و اشاره فرمود با دست خود به شكم مبارك،آنگاه فرمود: ای زراره! او است منتظر و اوست كسی كه شك میشود در ولادتش، پس بعضی از مردم میگویند كه پدرش مرد و جانشینی نگذاشت و بعضی از ایشان میگوید كه حمل بود و بعضی از ایشان میگوید كه او غایب است و بعضی میگوید كه متولد شد پیش از وفات پدرش به دو سال و او است منتظر غیر اینكه خداوند خواسته كه امتحان كند قلوب شیعه را، پس در این زمان به شك میافتند مبطلون. زراره گفت: پس گفتم فدای تو شوم! اگر درك كردم آن زمان را كدام عمل را بكنم؟ فرمود: ای زراره! اگر درك كردی آن زمان را پس بخوان این دعا را:

«اللهم عرفنی نفسك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف نبیك اللهم عرفنی نفسك فانك ان لم تعرفنی رسولك لم اعرف حجتك اللهم عرفنی حجتك فانك انلم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی».

و دیگر دعایی است طویل كه اولش همین دعا است، پس از آن «اللهم لاتمتنی میته جاهلیه و لاتزغ قلبی بعد اذ هدیتنی» تا آخر دعا، و ما آن را در ملحقات«كتاب مفاتیح» ذكر كردیم و سید بن طاوس در «جمال الاسبوع»آن را ذكر كرده بعد از ادعیه مأثوره بعد از نماز عصر روز جمعه، آنگاه فرموده: و اگر برای تو عذری باشد از جمیع آنچه ذكر كردیم آن را از تعقیب عصر روز جمعه پس حذر كن از آنكه مهمل گذاری خواند آن را، یعنی این دعا را، پس به درستی كه ما شناختیم این را از فضل خداوند جل جلاله كه مخصوص فرموده ما را به آن، پس اعتماد كن به آن.

فقیر گوید: كه قریب به همین كلام سید بن طاوس در ذیل صلوات منسوبه به ابوالحسن ضراب اصفهانی فرموده اند و از این كلام شریف چنان مستفاد میشود كه از جانب حضرت صاحب الامر علیه السلام چیزی به دست آوردند در این باب و ازمقام ایشان مستبعد نیست. و دیگر دعایی است كه شیخ صدوق روایت كرده ازعبدالله بن سنان كه گفت: فرمود ابوعبدالله علیه السلام كه زود است میرسد به شما شبهه پس میمانید بدون نشانه و راهنما و پیشوای هدایت كننده و نجات نمییابد ودر آن شبهه مگر كسی كه بخواند دعای غریق را. گفتم: چگونه است دعای غریق؟

فرمود میگویی:

«یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینك».

پس گفتم:

«یا مقلب القلوب والابصار ثبت قلبی علی دینك».

سپس فرمود: به درستی كه خداوند عز و جل مقلب است قلوب و ابصار را و لكن بگو چنانكه من میگویم: «یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینك.»